ITBYGGARE – Sökmotoroptimering och Webbutveckling

okt 14

Sökordsanalys

Posted in SEO      Tagged Kommentarer inaktiverade för Sökordsanalys

Sökordsanalyser är en grundläggande del av online-marknadsföring av alla slag. Intressant innehåll gynnas av sökmotorer, men om du inte använder ord som folk faktiskt söker efter kommer du missa en hel del trafik.

Sökordsanalys är förmodligen den viktigaste delen av all SEO. Du kan inte börja planera för en kampanj om du inte vet vilka fraser du ska rikta dig emot. Du kan inte uppskatta kostnader och avkastning från SEO om du inte först vet vem du tävlar emot.

I sökordsanalys så gäller det att identifiera vilka fraser som används på sökmotorer när människor letar efter information. Det gäller även att ta fram både sökvolym och relativa konkurrenskraftiga sökord. Sökordsanalys är en kritisk komponent för sökmotoroptimering eftersom när den är gjord på rätt sätt ger en färdplan för både utformningen av webbplatser och färdplan för att skapa relevant innehåll i exempelvis länkar. Sökord brukar delas upp och grupperas baserat på antalet ord i frågefraser. Ju fler ord som finns i en sökordsfras, desto lättare är det oftast att rangordna dem, eftersom det oftast finns mindre relativ konkurrens i längre sökfraser.

 

Ska jag sökoptimera för trafik eller ska jag sökoptimera för konverteringar?

 

Tidigare sökoptimerade de flesta SEO företagen för trafik och ofta är det än idag just trafiken som lyser i ögonen hos kunder som vill få sina webbplatser sökmotoroptimerade.

Problemet är att det blir alltför tung trafik och ger inte konverteringar, samt tar både lång tid och blir kostsamt.

Det är inte nödvändigtvis dåligt att optimera för trafik, det beror på dina mål, om du är verkar inom e-handel eller har ett företag som hand håller tjänster så är det mer värdefullt att investera dina resurser för att se till att du rankar bra för de villkor som är mest sannolikt att leda till en försäljning, alltså konverteringsoptimering. Att bara optimera för att få besökare ger sämre resultat. Om du verkar som Affiliate eller förlagsverksamheten där dina intäkter direkt är korrelerad till antalet besökare och sidvisningar, är ofta däremot sökordsvolymen mer aktuellt och optimering för trafik en bättre strategi.

Alla kampanjer ett företag lanserar bör analyseras innan lansering för att se ifall SEO inom kampanjen kan komma att ge de resultat ett företag förväntar sig.

Google håller oss hela tiden på tårna med alla algoritm uppdateringar de rullar ut. Därför gäller det att alltid vara uppdaterad på förändringar som Google gör.

Vid sökordsanalyser brukar jag först börja med att brainstorma alla möjliga sökfraser som jag tror att folk skulle skriva in relaterade till ämnet. Ett bra verktyg att använda är exempelvis ubersuggest där du kan skriva in ett sökord och sedan få förslag på kombinerade sökfraser som många ofta använder.

När jag brainstormat klart och fått ut en lista på mellan 20 – 50 sökord och sökfraser är det dags att bryta ner den. Googles sökordsplanerade är ett smidigt verktyg för att se om sökorden har något kommersiellt värde, samt sökvolymen på dem.

Vi vill också undersöka konkurrensen i SERP sökresultaten. Är det enbart sidor på första sidan med väldigt hög auktoritet så är det inte lönt att sökordsoptimera det sökordet eller sökfrasen.

Itbyggare.se kan göra sökordsanalys åt er, tjänsten går köpa direkt i vår online butik.

MOZ har också väldigt bra verktyg för att göra sökordsanalys. Hos Moz kan du exempelvis arbeta under huven genom att kontrollera title taggar, Alt Image attribut och sidbeskrivningar, meta beskrivning, hur mycket innehåll en sida har osv.

BuzzSumo är också ett bra verktyg på många sätt. Här kan du exempelvis kontrollera konkurrenters närvaro i sociala medier och se vilket innehåll som delats flest gånger kring framtagna sökord. Med BuzzSumo kan ni även få fram populära webbplatser som kan vara bra att bygga backlinks ifrån.

Ett ännu bättre verktyg för att kontrollera backlinks och länk-inflytande är seoprofiler.com. Här ser du alla backlinks som exempelvis går till era konkurrenter och kan analysera dem väl. Med seoprofiler har ni även fullständig kontroll över era egna backlinks.